Awesome Australia - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Aletta - WaarBenJij.nu Awesome Australia - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Aletta - WaarBenJij.nu

Awesome Australia

Blijf op de hoogte en volg Aletta

21 December 2013 | Australië, Rockhampton

In search of warmer waters
I'm like a bird gone south
Don't know just what I'll find but
I'm finding out

There's a place on the horizon
Where it hardly ever rains
The sun is always shining
Freedom is it's name
(Ilse deLange - Flying Solo)

Jawel, de eerste update (eindelijk) vanuit awesome Australia! Maar eerst nog klein stukje Bali, ook al lijkt dat alweer zooo lang geleden..

Het bleek inderdaad Tanja te zijn waar ik een kamer mee zou delen in Seminyak. Dus 's avonds samen wat gaan eten en drinken op het strand. Bij het ontbijt de volgende ochtend een jongen uit Duitsland ontmoet en met z'n drieen even naar het strand geweest. Die nacht zou ik naar Australie vliegen, maar wilde heel graag nog naar Tanah Lot om de tempels en de zonsondergang daar te zien. Toevallig wilde Max (de Duitser) daar ook die dag heen, dus hebben we samen een taxi gedeeld. Goedkoper, gezelliger en altijd handig als je zelf ook nog eens op je foto's wilt komen te staan.
De zonsondergang was echt geweldig. Was een beetje roze verkleurd tijdens het wachten erop, maar het was het waard.
Terug in het hostel als een malle m'n tas ingepakt, afscheid genomen van Tanja en snel nog even iets gaan eten met Max. Door tijdsgebrek niet meer kunnen douchen, dus niet geheel okselfris richting de luchthaven vertrokken. Vloog om 00.10, dus zou weer een nachtje overslaan. In het vliegtuig ook niet echt kunnen slapen, ondanks 3 stoelen bij de nooduitgang voor mezelf.
In Brisbane had ik een uur overstaptijd voor m'n vlucht naar Cairns zou vertrekken. Bij de douane aangekomen stond er een enorme rij Koreanen, waarvan de helft geen Engels sprak en dus ook het in het vliegtuig gekregen formuliertje niet had ingevuld. Vol ongeduld een van die security mannetjes aangesproken en gezegd dat ik een beetje haast had, omdat m'n volgende vlucht bijna zou vertrekken. In plaats van vooraan in de rij gezet te worden, waar ik op had gehoopt, kreeg ik alleen een "well, you might make it.. the line is going pretty smoothly". Smoothly? Er zat geen beweging in! Dus na 5 minuten het volgende security mannetje aangesproken. Die keek eens op z'n horloge, toen naar de rij.. en zei "No, you're not gonna make it girl". Thanks mate, great.. En inderdaad, toen ik eenmaal door de douane was, m'n tas had gevonden en die had laten besnuffelen door een drugshond was het vliegtuig naar Cairns al vertrokken. Dus naar de incheckbalie gelopen en het verhaal uitgelegd. Daar bleek het allemaal geen enkel probleem, zou gewoon met de volgende vlucht mee gaan en kreeg een voucher om iets te eten en drinken.
Vier uur later dan gepland kwam ik dan eindelijk aan in heerlijk zonnig Cairns. Met een transferbusje naar het hostel gebracht en daar ingecheckt. Tas op m'n kamer gegooid, beetje rondgekeken.. Zag hier een groepje Duitsers, daar een groepje Fransen.. Het voelde toch weer een beetje zoals kennismakingskamp van school vroeger. Had net besloten maar even in m'n lonely planet te gaan lezen toen er ineens een (Egyptische) jongen met een enorme bos zwart haar voor me stond. Hoe ik heette, waar ik vandaag kwam en wat ik de dag erna van plan was te gaan doen. Ehh.. En voor ik het wist zat ik in de keuken te kletsen met hem en zijn Duitse vriendin en was er afgesproken dat we de dag erna een auto zou gaan huren en dat we, samen met m'n Duitse kamergenoot, richting the Daintree rainforest en Cape Tribulation zouden gaan touren. Was nogal gaar van de reis vanaf Bali, dus vroeg naar bed gegaan. Verrassend goed geslapen, ondanks weer 2 uur tijdsverschil ten opzichte van Bali en heen en weer geslenter van kamergenoten.
De andere dag vroeg vertrokken en enorm veel gezien. Eerst naar Mossman Gorge, door het regenwoud gelopen, daarna door naar the Daintree river en daar zo'n krokodillen cruise gedaan. De grote vrouwtjes leggen in deze periode hun eieren, dus die hebben we niet gezien, maar wel een aantal andere croc's. Daarna door naar Cape Tribulation en onderweg hier en daar in wat baaien gestopt. Niet gezwommen, want het is 'stinger season' en veel baaien zitten dus vol giftige kwallen. Heel erg gezellige en mooie dag gehad.
De andere dag een beetje een planning gemaakt voor de komende tijd en een dag duiken geboekt. 260 dollar, echt bizar hoe duur het allemaal is hier. Maar het was het waard, want.. eindelijk m'n eerste 2 haaien gezien! :) Niks gevaarlijks, gewoon twee whitetip reef sharks, maar toch gaaf.

Bij thuiskomst m'n tas weer ingepakt en een hostel geregeld voor de 2 dagen erna. Vroeg opgestaan en om 7.45 met de Greyhound bus naar Townsville vertrokken, om daar weer de ferry naar Magnetic Island te nemen. Op de boot Katherine leren kennen, een Zuid-Afrikaanse, waar het meteen goed mee klikte. Die bleek in hetzelfde hostel te logeren, dus dat was helemaal mooi. We verbleven op Magnetic Island in een eco-hostel, midden in het bos en naast een koala-sanctuary, heel toffe locatie. We hebben zo'n tour gedaan met een ranger, beetje koala's geaaid, met slangen gespeeld.. hartstikke leuk. Funny fact over koala's: ze worden een soort van geboren als ze nog maar half 'af' zijn. Dan kruipen ze als het ware uit hun moeder en dan in de buidel, waar ze vervolgens een paar maanden blijven zitten tot ze wel helemaal 'af' zijn.
Na de tour even een duik genomen in het zwembad en laat in de middag naar een stuk gelopen waar rock wallabies leven. We hadden wat eten voor ze bij ons en je kon ze gewoon met de hand voeren. Zo lief!

Na Magnetic Island weer de bus richting het zuiden genomen en aangekomen in Airlie Beach. De eerste dag in Airlie vrij weinig ondernomen: een beetje bij de lagoon gehangen, rondgelopen en excursies gepland voor de dagen erna. Had voor donderdag een dag duiken in de buitenriffen gepland. Dat werd niet echt de beste dag van m'n reis tot zover.. Iets met hele lange tocht naar het rif toe, enorme golven, zeeziek worden, halve boot aan het overgeven.. dat dus. Halverwege de reis door iemand meegenomen naar het buitengedeelte achterop de boot. Daar ging het wel wat beter, tot dat de man die naast me stond ineens keihard over z'n nek ging. Dat was naar. Heb me uiteindelijk even discreet teruggetrokken op de wc om daar m'n ontbijt te lozen. Eenmaal bij het rif waar we zouden duiken aangekomen ging het wel weer wat beter, maar bleek het duiken een nogal hectische bende. Ik was ingedeeld in het groepje dat een drift-dive zou maken en daarvoor moesten we eerst met een rubber bootje een stuk verderop gebracht worden. Toen ik mezelf uit het bootje liet vallen had ik eerst door de stroming het bootje boven m'n hoofd en toen ik mezelf eronderuit had geworsteld kon ik de andere 2 duikers echt nergens meer vinden. Bleek ik alweer zo'n 30 meter afgedreven te zijn. Uiteindelijk ging ik buiten adem naar beneden, nooit een goed idee, en bleek onder water echt zo'n beetje alles aan m'n apparatuur te lekken wat er maar kan lekken. Wel 2 enorme schildpadden gezien, dat maakte alles wel weer een beetje goed.
De dag erna toch weer een dagje met de boot weggeweest, maar nu minder ver weg; naar de binnenriffen rondom de Whitsunday Islands. Was samen met Claire, een Engels meisje die toevallig de dag ervoor ook op de tocht naar de buitenriffen zat. Samen zeeziek, schept een band. In de ochtend Whitehaven bezocht, een van de mooiste stranden op aarde. Wit zand, blauw water.. paradijs! Helaas hadden ze in het paradijs ook stingers, dus even zwemmen in dat mooie water was er niet bij. In de middag nog twee duiken gemaakt. Zat met een aantal mensen op de boot die ook in hetzelfde hostel verbleven, was echt een heel gezellige dag. De dag en m'n verblijf in Airlie Beach uiteindelijk afgesloten in de Down Under bar met biertjes en ciders en vanmorgen vertrokken richting het bruisende (lees: enorm rustige) Rockhampton. Blijf hier maar een nachtje, morgen door naar Hervey Bay.

Heb er geloof ik 4 dagen over gedaan om deze log te schrijven en er staat nu een kerel in m'n oor te gillen dat de computers afgesloten moeten worden, dus ik ga 'm maar snel posten.. Vast vanalles vergeten, maar dat komt dan wel in de volgende blog!

Xx

• 21 December 2013 - 13:03

Priscilla:

Let het klinkt allemaal geweldig. Wat doe je een leuke dingen en wat ontmoet je veel mensen! Geniet ervan meis dit is de reis van je leven :). Als je niet meer schrijft voor de kerst wil ik je alvast een hele fijne kerst wensen. XXXX

• 21 December 2013 - 15:29

Enya/Marjan:

Geweldig leuk allemaal. Wij zijn weer erg jaloers. Kun je voor ons niet zo'n schattige koala meenemen? :-)
    Veel plezier in Australië en een fijne kerst.
    xxxx

• 21 December 2013 - 15:36

Suus:

Klinkt echt super mop!!!!
    Je klinkt bijna als Indiana Jones. Gaaf ook van de koalas. Heb dat ook een keer gelezen over kangaroos, die bevallen zo ook. Echt serieus, waarom kunnen wij dat niet.
    Anyway, daar gaat het nu niet om.. Geniet heerlijk van al gave ervaringen en avonturen!!!! En bizar idee dat je kerst in een bikini op het strand viert waarschijnlijk!! Veel plezier mop.

Xxxxxxx

• 21 December 2013 - 17:46

Gonnie:

Jeetje, wat spannend allemaal. Pas op jezelf en nog heel veel plezier. Hou ons op de hoogte,
    liefs van ons uit Moordrecht xxxx

• 21 December 2013 - 22:25

Els Drost:

Wat schrijf je toch heerlijk, ik zie jou bijna vertellen. Heerlijk om te lezen. Veel plezier nog en warme feestdagen.

• 05 Januari 2014 - 11:21

Jolanda:

Joeeeee! Loop een beetje achter maar nu op mn gemak even al je updates aan het doorlezen.
    Werkt toch wat makkelijker dan op de app gillen of je nog wat hebt meegemaakt :-)

kus x