Happy New Year from Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Aletta - WaarBenJij.nu Happy New Year from Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Aletta - WaarBenJij.nu

Happy New Year from Sydney!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

03 Januari 2014 | Australië, Sydney

Everybody spread the word
We're gonna have a celebration
All across the world
In every nation

Happy New Year iedereen!!

Jeetje, wat is het moeilijk om bij te blijven met deze blog.. Even terug in de tijd:

Rockhampton, volgens mij staat het bekend als 'the beef capital of Australia', maar ik geloof toch dat 'the weird people capital' een stuk toepasselijker is. Wat een rare mensen. Schreeuwende zuipschuiten in een mannen dorm, kamergenoten met rare onderbroeken, een oude kerel die me maar niet met rust wilde laten omdat ik volgens hem 'something very special' over me had.. Ik moest 'm maar mailen, dan zou 'ie me uitgebreid terug mailen en vertellen wat dat speciale dan precies was. Jaja. Papiertje met e-mailadres ging direct in de eerste vuilnisbak die ik tegenkwam, dat snap je.
Afgezien van alle weirdo's een rustig nachtje gehad in Rockhampton. Vroeg opgestaan en 6.15 naar het tankstation vertrokken waar de Greyhound vandaan zou vertrekken. Weer ruim 7 uur in de bus, op naar Hervey Bay. Had een superleuk en klein hostel daar. De eerste avond was het hostel vrij leeg en deelde ik een unit (het hostel was in 4 units opgedeeld, elk met eigen badkamer met wc, keuken en woonkamer) alleen maar met een jongen uit Nederland. Hartstikke gezellig, alleen moesten we de dag erna alletwee naar een andere unit verhuizen. En zo kwam ik ineens terecht op een kamer met een Nieuw-Zeelander die al z'n levensverhalen en gezinsproblemen met me heeft gedeeld (gaap..) en een Chinese die nooit sliep en vanaf het moment van binnenkomen tot het moment van weggaan achter d'r laptop heeft gezeten. Afgezien van dat uur dat ze onder de douche heeft gestaan, om 3 uur 's nachts.. terwijl ik met een bijna ontploffende blaas voor de deur stond te hupsen..
Daarnaast logeerde er nog een Franse familie in de unit, die gewoon maar deden alsof ze de hele unit hadden gehuurd in plaats van 2 prive kamers. Vreemde luitjes.
Had voor de eerste volle dag in Hervey weinig gepland, dus fiets geleend van het hostel en ben gaan touren. Onderweg bij toeval Evelien, een meisje waar ik in Cairns mee in een hostel zat, tegen gekomen en met haar nog even wat gaan drinken. Daarna verder gaan fietsen langs de zee, richting de haven. Halverwege zag ik ineens een gebouwtje met een hele grote haai ervoor, waarop stond 'shark show'. Fiets neergezet en vol verwachting even gaan kijken. Wat een treurige bedoeling was dat zeg. Het was voornamelijk een soort tentoonstelling over hoe gevaarlijk haaien wel niet zijn en overal hingen krantenknipsels met verhalen over aanvallen door haaien en foto's van haaien die waren gevangen en gedood door de oprichter van die tentoonstelling. Zijn mening was dat het onzin is om haaien te beschermen en dat mensen die als opvatting hebben dat het ons eigen schuld is als we worden aangevallen door een haai, omdat we in hun territorium komen, niet sporen, want het is volgens hem gewoon 'ons territorium'. Serieus, hadden we dan geen kieuwen en vissenhuid gehad als dat zo was..?! Achterin het gebouw lag een grote witte haai te stinken in een bak vol vloeistof, bek wijd open om 'm er zo eng mogelijk uit te laten zien. Snel weggegaan daar, beetje zonde van de 16 dollar entreegeld..

De andere dag een tripje naar Fraser Island gepland. Had eigenlijk twee dagen willen gaan, maar alle meerdaagse trips zaten i.v.m. de kerst al vol. Maar wat een heerlijke dag was het. 's Ochtends vroeg vertrokken met de boot en twee uur lang langs het eiland gevaren tot aan halverwege de westkust van Fraser Island. Onderweg heel veel dolfijnen gezien die rond de boot kwamen zwemmen, echt geweldig. Eenmaal op het eiland aangekomen konden we snorkelen tussen de roggen, kajakken door de mangrovebossen en kon je op zo'n band liggen achter een speedboot. Daarna een echte Ozzy barbie (barbecue) gehad aan boord en doorgevaren naar een ander deel van het eiland. Daar een ander deel van de mangroven bezocht en even gechilled in een van de zoetwater kreken op het eiland. Helaas geen dingo's gezien, wel een paar hele grote schildpadden op de terugweg naar de haven van Hervey Bay. En zo'n 3 miljoen kwallen, mooi glimmende snotterbelletjes in het blauwe water.

Eerste kerstdag nog in Hervey Bay doorgebracht. Het was enorm warm die dag en ik kon echt in geen velden of wegen een kerstgevoel in mezelf ontdekken. Samen met Georgie, een Engels meisje, een uur lang op zoek geweest naar bier en friet, maar werkelijk alles was gesloten, zelfs restaurants. Uiteindelijk ergens chocolade-ijs en frisdrank gevonden. Samen een beetje gewandeld en langs het water gechilled, daarna naar het hostel gegaan, m'n tas ingepakt voor Sydney en eventjes naar huis gebeld. :)

Tweede kerstdag dus vooral doorgebracht in de bus richting de luchthaven van Brisbane en in het vliegtuig naar Sydney. De internetrecensies over het hostel waar ik zou gaan verblijven waren niet al te best (ik citeer 'ooooveral kakkerlakken' en 'erg gehorig en vies'), maar het valt echt enorm mee. Tot op heden nog maar een kakkerlak gespot. Gelukkig.
Eerst even gedouched (en meteen ontdekt dat het licht na 5 minuten automatisch uitvalt, waardoor je dus of in het donker verder moet douchen, jezelf moet afdrogen en op de tast je ondergoed moet zien te vinden of je deur even voorzichtig open moet maken en met je hand of been uit de deur moet wapperen om het licht weer aan te laten gaan) en daarna wijntjes gedronken met een Nederlander en 2 Duitsers die ik toevallig tegenkwam voor de ingang van het hostel. Na een paar wijntjes besloot ik dat het tijd was om te gaan slapen. In de kamer aangekomen bleken al m'n kamergenoten al in diepe slaap en ik was zo handig geweest om vooraf niet al even m'n tas uit te pakken. Om niemand wakker te maken dus maar met het lampje van m'n telefoon in m'n tas geschenen en gaan graven naar m'n slaaphemdje en tandenborstel.. Toen bovenin het stapelbed gekropen en heerlijk geslapen.
Toen ik wakker werd sliepen m'n kamergenoten nog. Inmiddels ben ik erachter dat ze gewoon heel veel slapen, 't zijn eigenlijk net koala's..

Sydney is leuk! Maar gek genoeg voelt het helemaal niet als 'ver weg' omdat het zo enorm westers is hier. Afgezien van het feit dat ik hier meer Aziaten dan Australiers tegenkom, dat is wel bizar.. De eerste dag in Sydney met de ferry naar Manly geweest, heerlijk m'n vetrolletjes verbrand op het strand, en 's avonds met een Nederlands meisje waar ik al een tijdje contact mee had wat gaan drinken. Zaterdag Rebecca en Ahmed (die ik in Cairns heb leren kennen) opgezocht en samen met hun en een aantal onbekenden die heel tof bleken te zijn wat gaan eten en drinken in Darling Harbour. Daarna met dit groepje naar een feestje gegaan in een geweldig mooi appartement met uitzicht op Darling Harbour en vanuit dit appartement naar het vuurwerk gekeken, wat blijkbaar iedere zaterdag vanaf het water wordt afgestoken. Daarna nog richting het casino geweest, waar we eigenlijk naar nog een feestje zouden gaan, maar uiteindelijk alleen maar biertjes hebben gedronken en nacho's met kaas hebben gegeten.

Oud en nieuw in Sydney was vooral heeeeel lang wachten op het vuurwerk. Het park met uitzicht op de Harbour Brigde en Opera House zou om 10.00 open gaan, maar daar stond meteen al een rij van 4 uur wachten. Na wat heen en weer gezwerf uiteindelijk vrij vlot op de trappen van het Opera House terecht gekomen, samen met nog wat Nederlanders. We waren zo rond half een al daar, dus dat was een hoop uren wachten, rondhangen, rondwandelen, nog meer rondhangen, eten en drinken voor het eindelijk 00.00 was. Aan het begin van de avond waren er wat shows met stuntvliegtuigjes en om 21.00 was er al het familievuurwerk, maar het vuurwerk om 00.00... echt supergaaf! Zeker het wachten waard. We stonden bijna front row en hebben dus echt alles, zowel het vuurwerk van de brug als vanaf het Opera House en het water kunnen zien. Al met al toch wel iets indrukwekkender dan het vuurwerk vanaf de Erasmusbrug.. :)

Gisteren met Rebecca naar de Blue Mountains geweest. Wat enorm mooi daar! Vanavond uit eten met Claire (van Airlie Beach), dan naar een feestje, morgen hopelijk Katherine nog even zien (van Magnetic Island), dan een filmavond bij Rebecca thuis en zondag heeeeel vroeg met de trein richting Coffs Harbour. Tijd om voorlopig afscheid te nemen van Sydney en weer verder te gaan..

Liefs, Aletta.

• 03 Januari 2014 - 09:06

Els Drost:

Aletta

de allerbeste wensen voor 2014 dat alles uit mag komen wat jij er van verwacht.
    ik heb weer genoten van je reis verslag. geniet ook van het tweede deel van je reis en laat ons ook daar weer van mee genieten.
    veel plezier
    Els

• 03 Januari 2014 - 10:30

Carolien:

gelukkig nieuwjaar nichie!
    Heel leuk om je verhalen te lezen, ik ben jaloers :)

• 03 Januari 2014 - 14:43

Priscilla:

Schattie klinkt allemaal weer super, maar snap niet waarom je dat emailadres hebt weggegooid hoor :P. Blijf genieten schat jouw jaar kan al niet meer stuk! Happy new year!!!!!!!! X

• 03 Januari 2014 - 21:35

Gonnie:

gelukkig nieuwjaar en nog veel mooie verhalen, xxx

• 08 Januari 2014 - 14:33

Nettie:

'k Heb in de atlas je reis bekeken.Wat heb je al veel gezien! Veel plezier op je verdere reis.
    Fijn dat we je stem weer eens gehoord hebben.
    Dikke kus. Pa en Ma. Ps. de kaart uit Bali was gearriveerd.Ze waren er heel blij mee!

• 09 Januari 2014 - 22:24

Marjan:

Wel een beetje laat maar: een heel gelukkig nieuwjaar! Je verslag is erg leuk om te lezen. Ik krijg ook zin om op vakantie te gaan. Nog veel plezier, kusjes